8. CAN - móc, potrafić, umieć
Cześć!
Myślę, że starsi CAN już znają. Ten czasownik należy do grupy czasowników wyjątkowych, które nazywają się CZASOWNIKI MODALNE. Najmłodsi mogą pominąć informację, którą teraz podam.
_________________________________________________________
Czasowniki modalne - cechy charakterystyczne:
- same przeczą i pytają - czyli rządzą się swoimi prawami, nie należą do żadnego czasu;
~podczas pytań tworzymy inwersję, zamieniając miejscami podmiot i czasownik modalny
~podczas tworzenia przeczenia, do czasownika modalnego dodajemy NOT
- nie wiążą się z "to" - po czas. mod. występuje bezokolicznik bez cząstki "to" z przodu, czyli np. play, zamiast to play;
Do czasowników modalnych należą:
- can - móc, potrafić
- could - mógłby, mogłaby
- may - móc (zezwolić)
- might - mógłby (zezwolenie)
- must - musieć
- should - powinno się, powinienem
- ought to - powinno się
_________________________________________________________
CAN - twierdzenia:
liczba pojedyncza
1. I can - ja mogę
2. you can - ty możesz
3. he/she/it can - on/ona/ono może
liczba mnoga
1. we can - my możemy
2. you can -wy możecie
3. they can - oni mogą
CAN - pytania:
liczba pojedyncza
1. Can I - Czy ja mogę?
2. Can you - Czy ty możesz?
3. Can he/she/it - Czy on/ona/ono może?
liczba mnoga
1. Can we - Czy my możemy?
2. Can you - Czy wy możecie?
3. Can they - Czy oni mogą?
CAN - przeczenia:
liczba pojedyncza
1. I can't - ja nie mogę
2. you can't - ty nie możesz
3. he/she/it can't - on/ona/ono nie może
liczba mnoga
1. we can't - my nie możemy
2. you can't -wy nie możecie
3. they can't - oni nie mogą
Myślę, że starsi CAN już znają. Ten czasownik należy do grupy czasowników wyjątkowych, które nazywają się CZASOWNIKI MODALNE. Najmłodsi mogą pominąć informację, którą teraz podam.
_________________________________________________________
Czasowniki modalne - cechy charakterystyczne:
- same przeczą i pytają - czyli rządzą się swoimi prawami, nie należą do żadnego czasu;
~podczas pytań tworzymy inwersję, zamieniając miejscami podmiot i czasownik modalny
~podczas tworzenia przeczenia, do czasownika modalnego dodajemy NOT
- nie wiążą się z "to" - po czas. mod. występuje bezokolicznik bez cząstki "to" z przodu, czyli np. play, zamiast to play;
Do czasowników modalnych należą:
- can - móc, potrafić
- could - mógłby, mogłaby
- may - móc (zezwolić)
- might - mógłby (zezwolenie)
- must - musieć
- should - powinno się, powinienem
- ought to - powinno się
_________________________________________________________
Twierdzenia
CAN - twierdzenia:
liczba pojedyncza
1. I can - ja mogę
2. you can - ty możesz
3. he/she/it can - on/ona/ono może
liczba mnoga
1. we can - my możemy
2. you can -wy możecie
3. they can - oni mogą
Pytania
CAN - pytania:
liczba pojedyncza
1. Can I - Czy ja mogę?
2. Can you - Czy ty możesz?
3. Can he/she/it - Czy on/ona/ono może?
liczba mnoga
1. Can we - Czy my możemy?
2. Can you - Czy wy możecie?
3. Can they - Czy oni mogą?
Przeczenia
CAN - przeczenia:
liczba pojedyncza
1. I can't - ja nie mogę
2. you can't - ty nie możesz
3. he/she/it can't - on/ona/ono nie może
liczba mnoga
1. we can't - my nie możemy
2. you can't -wy nie możecie
3. they can't - oni nie mogą
Myślę, że blog może przydać się dzieciakom, które uczą się w edukacji domowej. Spróbuj polecić się na ich grupach na fb :)
OdpowiedzUsuńW szkole ciężko języka... ta edukacja :) Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń,,Same przeczą i pytają'' to dobre stwierdzenie ;).
OdpowiedzUsuń